Lärare

Så kan du använda skönlitteratur i din undervisning

När barn börjar läsa är det mycket som ska falla på plats. De ska bli fonologiskt medvetna, lära sig, och automatisera, avkodningen samtidigt som de behöver utveckla sin språkförståelse för att alls begripa vad de läser. Under varje år ökar ordförrådet med tusentals ord så det är inte så konstigt att läsningen ibland upplevs som krävande men för att de ska nå upp i de 50 000 ord som krävs för att klara sig som vuxen så behöver de lära sig att läsa.  

Men läslusten då?

Den lite mer instrumentella lästräningen med Lexplore Intensiv och Lexplore Språk behöver kompletteras med läsning som inte har något annat syfte än att få eleverna att upptäcka läsglädjen. Den som gör att de om några år kommer att hamna i bokslukaråldern där de kan plöja bok efter bok enbart på jakt efter nästa äventyr. Men att hitta böcker på rätt nivå som kan tilltala elever som antingen är aktiva undvikare av läsning eller bara inte knäckt läskoden än kan vara en riktig utmaning för dig som pedagog.

Handen på hjärtat – hur många av oss har tiden att hitta rätt böcker till våra elever?

Så hittar du rätt böcker för dina elever

Hegas förlag är en av våra samarbetspartners. Hegas är ett förlag som uteslutande ger ut lättlästa böcker för läsare i olika åldrar. Böckerna finns i fem olika nivåer, för olika åldrar och med olika teman. Du kan söka efter böckerna utifrån både åldrar och/eller läsnivå på Hegas webbplats. Det gör att du enkelt kan hitta en bok för till exempel en 7-åring som läser på gul nivå. Du får då fram förslag på olika titlar och kan tillsammans med din elev välja en bok som lockar.

Läsnycklar för att underlätta för dig som pedagog

Alla böcker från Hegas förlag kommer med Läsnycklar. Det är arbetsblad som du kan använda för att arbeta med läsförståelsen tillsammans med dina elever. Läsnycklarna gör att du inte behöver ha läst boken för att kunna prata om innehållet med din elev. Du får svaren på läsförståelsefrågorna och kan utifrån det samtala om böckerna så eleverna är aldrig begränsade till att bara få läsa böcker som du har läst själv.

Skönlitteratur för läsupplevelsen

Skönlitteratur ska läsas för berättelsens skull. Det är genom berättelsen som barnen hittar till läslusten. Magiken i att få föras till hemliga platser, äventyr utanför den här världen och kanske igenkänningen i att någon annan har upplevt samma sak. Genom berättelsen och skönlitteraturen kan vi få möjlighet att prata med våra elever om saker som kanske är för svåra att närma sig direkt utan omvägen via boken.

En skönlitterär bok är inte ett läromedel

Även om du använder en skönlitterär bok i undervisningen, och det rekommenderar vi verkligen att du gör, så är den inte ett läromedel. Det betyder att nybörjarläsaren kan möta ord och grammatiska strukturer som ni kanske inte har gått igenom än. Det gör ingenting. Det är faktiskt helt i sin ordning att eleven möter icke-ljudenlig stavning eller dubbelteckning som verkar för svåra när vi tittar på texten med våra lärarögon.

Syftet med den skönlitterära boken är att ge eleven en lustfylld stund som kan motivera till fortsatt läsning

När eleven läser boken så har den hjälp av bilder, av sin språkförståelse, av sin förmåga att dra slutsatser och att gissa sig till ett sammanhang. Ska eleven utveckla sin läsförmåga krävs dessutom att texten är lite, lite för svår. Så våga utmana dig själv och dina elever. Låt dem testa och var inte rädd för att byta böcker om de inte faller för den första. Den kanske kan passa om en månad eller två?

Träna på lässtrategier för att hjälpa eleverna med läsningen

Vill du hjälpa dina elever att bli riktigt duktiga läsare är undervisning om lässtrategier en viktig del. Goda läsare använder sig av lässtrategier utan att de tänker på det men har de inte kommit dit än behöver de aktivt få lära sig saker som att ställa frågor till texten, förutspå vad som kommer att hända och sammanfatta vad som händer för att förstå det viktigaste.

 

 

Relaterade artiklar

Blogg

Lärare

Vikten av ditt arbetsminne

Arbetsminnet kan beskrivas som förmågan att hålla, och arbeta med, information i medvetandet under kortare perioder. Det är arbetsminnet som gör att vi kan arbeta med mer än en tanke [..]

Blogg

Lärare

Vägen till 50 000 ord

50 000 ord. Det är vad som krävs för att klara sig i samhället idag. Är du en läsare kommer du att ha nått upp till ett ordförråd på 50 [..]