Lärare

Sommarlovseffekten

När eleverna kommer tillbaka efter ett långt sommarlov kan det ibland kännas som att de glömt precis allt de lärt sig under det förra läsåret. Är du dessutom Lexplore-lärare kan den objektiva AI-analysens precisa siffror över läsförmågan kanske ge lite skrämselhicka när höstterminens screeningresultat kommer.

Vad var det som hände under sommaren egentligen?

Ett resultat som ser ut så här är egentligen inget konstigt. Läsning är en färskvara som behöver underhållas kontinuerligt. Görs inte det så kommer eleverna att tappa i läsförmågan. De som tappar mest är de elever som inte riktigt knäckt läskoden än och som heller inte fortsatt läsa under sommarlovet.

Lässtarka elever som läser under sommarlovet kan istället ha stärkt sin läsförmåga under sommaren. Klyftorna mellan lässtarka och lässvaga elever kan därför öka under sommaren.

De som behöver det mest läser minst

De flesta eleverna kommer att hämta in sommarlovstappet efter några veckor men som lärare kan det vara bra att fokusera extra mycket på lästräning i början av terminen för att hjälpa dina elever att komma igång igen.

I Lexplore Skolstart finns flera tips för att kickstarta terminen och i Lexplore Språk hittar du färdiga lektionsplaneringar som tar upp olika språkteman.

 

Relaterade artiklar

Blogg

Lärare

Inspirera till läsning genom läsning

Östtegs skola i Umeå vann Lexplores sommarutmaning. Priset var en uppsättning böcker från Hegas förlag där eleverna får välja och vraka från hela katalogen. Grattis! Anneli Söderberg, lärare i åk [..]